Der findes mange flere grunde til at dyrke yoga. Her i indlægget har vi fokuseret på 3 vigtig ting, hvis ikke de vigtigste, som kan bidrage til en ny og sundere livsstil. Der findes mange, især mænd, som er skepsis over for yoga. Nogle af de største skeptikere mener ikke at yoga er rigtig træning, og højst kun kan bruges som en restitutions form. Vi har samlet 3 rigtig gode grunde til at dyrke yoga, og hvad det gør for kroppen.

#1. Alle muskler i kroppen bliver trænet
Yoga er en af de mest perfekte træningsformer, da du får trænet hele kroppen. I både mere statiske yogaformer som hatha, hvor du arbejder længe i en stilling ad gangen, og mere dynamiske yogaformer som vinyasa eller ashtanga, hvor stillingerne kædes sammen, og du bevæger dig med åndedrættet, bærer du din egen kropsvægt. Du vil derfor styrke dine ben, dine balder, skuldre, arme og coremusklerne.

#2. Kom ned i tempo
Yoga fokuserer på åndedrættet, og alene det er med til at komme ned i gear og få renset ud i sindet. Næsten alle former for yoga vil derfor virke beroligende, især på mennesker som prøver det de første par gange. Med forskellige yogastillinger og forskellige åndedrætsteknikker kan du regulere nervesystemet, så du helt automatisk får mere ro og mindre stress i hverdagen.

#3. Godt for stillesiddende arbejde
Hvis du har problemer med ondt i lænden, skuldre, der synker frem og ned, stiv nakke eller musearm kan yoga helt sikkert gøre en forskel. Du skal vide, at du langtfra er den eneste, der er plaget af computerkroppen. Listen over de skavanker, som du kan få af at sidde foran computeren og udføre kontorarbejde er lang. Kroppen er langtfra skabt til at sidde foroverbøjet eller lave de samme monotone bevægelser i timevis, hver eneste dag. Yogaen gør at du får styrket dine “holdningsmuskler”, så du frem over, vil opleve færre smerter i din krop, også når du sidder ved skrivebordet.

Kom igang med yoga og køb yogatøj her.