Dette indlæg er til dig, der lige har fået et barn, og er på barsel. Hvis det er dit første barn, er altid nyt, og du er sikkert nervøs omkring en masse ting, og du er konstant på vagt og er hele tiden få meter fra dit barn. Dette er helt naturligt og det er ikke noget der lige er til at lave om på, og det skal du naturligvis heller ikke nødvendigvis.

En ting der dog er meget vigtigt at huske på i de første mange måneder af barnets liv, er at det ikke kun er dit lille ny barn, du skal passe på. Du skal i den grad også passe på dig selv. At være gravid er det vildeste man kan udsætte sin krop for, men at være på barsel er heller ikke nogen dans på roser. Det kan hurtigt give småproblemer med helbreddet, hvis man ikke tænker sig lidt om. Her er tre råd til en sund barsel.

1: Pas på ryggen

Selvom din lille guldklump kun vejer 3-5 kilo i de første måneder, så er det en kæmpe belastning for ryggen, da der er mange hunderede løft hver eneste dag igen. Det kan være en rigtig god ide at investere i en strikvikle eller fastvikle, som man bærer barnet i og dermed skåner ryggen, da man aflaster den meget. Du kan læse mere om hvad en fastvikle er her.

2: Pas på søvnen

En af de ting der kan være utroligt hårdt ved at være på barsel, den den mangel på søvn, der melder sig på banen. Du har nok allerede hørt en masse historier om hvor hårdt det kan være, men før man rent faktisk står i situationen, er det umuligt at vide hvordan kroppen reagerer. Er man først i søvnunderskud, kan det være svært at indhente med et lille barn. Brug alle lejligheder du får til at tage en lur, uanset om det så er formiddag, eftermiddag eller aften. Lad vær med at tro, at alt søvn foregår om natten.

3: Pas på kosten

Når man har travlt og er lidt stresset, er ofte tillokkende at tage de lette løsninger, når det kommer til maden. Det er dog rigtig dumt ikke at få den rette kost, for både dig og din babys skyld, især hvis du ammer. Så sørg for at spise sundt og varieret, det holder dig også langt mere frisk, hvis hvis du fylder dig med junk.