Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

At få en god nats søvn er meget vigtigt for dit generelle helbred, og måske også vigtigere end du lige tror. Hvis du over en længere periode ikke får nok søvn, kan det påvirke din hverdag markant. Du bliver træt og uoplagt, og over en længere periode kan din manglende søvn blandt andet give dig et svækket immunforsvar, forhøjet blodtryk, stress eller hjertekarsygdomme. Det kan også føre til overvægt og en usund krop. Derfor er det vigtigt at få en god nats søvn, for at undgå alvorlige helbredsmæssige problemer. Hvis du har problemer med at sove om natten, får du her 3 tips, som kan hjælpe dig med at sove langt bedre om natten.

#1 – Væk med mobilen

Hvis du ønsker at få en god nats søvn, er det vigtigt at lægge telefonen og lignende skærme væk, når din sengetid nærmer sig. Din tablet, telefon og lignende udskiller nemlig et kunstigt blåt lys, som går ind og påvirker din hjerne. Lyset forhindrer din hjerne i at producere melatonin, som er et af de hormoner, der gør dig søvnig. Uden melatonin i kroppen, har du svært ved at blive naturligt træt. For at blive klar til at sove på bedst mulig vis, skal du lægge mobilen og andre skærme væk et stykke tid inden din sengetid.

#2 – Sov mørkt

Lys og mørke har en stor effekt på døgnrytmen og vores søvnmønster. Hvis hjernen bliver udsat for en masse lys, bliver den automatisk frisk, hvorimod mørke får hjernen til at udskille hormoner, der gør os trætte og klar til at sove. Derfor er det vigtigt at holde sit soveværelse mørkt, og særligt om sommeren, hvis du ønsker at få en god nattesøvn. For at holde soveværelset mørkt, er det en god idé at investere i et par gode mørklægningsgardiner, som kan sikre dig en god søvn. Uden mørklægningsgardiner kan det være svært at få en god, dyb søvn om sommeren, fordi de lyse aftener og den tidlige morgensol sørger for at holde hjernen vågen.

#3 – Den perfekte temperatur

Når du skal sove, kan det være svært at falde til ro, hvis dit soveværelse er alt for varmt. Hvis det er varmt, bruger vi meget tid på at vende og dreje os, i stedet for at sove. Hvis du sørger for at holde dit soveværelse køligt, er det lettere at falde til ro. En række søvneksperter anbefaler, at temperaturen holdes mellem 15 og 19 grader, for den bedste nattesøvn.