Det er svært at stoppe med at ryge, og de feste, der forsøger, ender da også med at ryge i igen efter kort tid. Det er ærgerligt, for det kan godt lykkes at gennemføre et rygestop – men det kræver, at du tror på dig selv og dine evner. Det er ikke sikkert, det lykkes i første forsøg, men det gør ikke noget. Du kan sagtens prøve flere gange. Det skal nok lykkes. Her får du tre gode råd, som du kan bruge i kampen mod cigarettrangen.

#1: Brug alle de hjælpemidler, du vil

Hvis du har meget svært ved at stoppe med at ryge, kan det være en god idé at bruge hjælpemidler, som kan være med til at afholde dig fra lysten til at ryge. Vær ikke for stolt til at bruge hjælpemidler – og brug gerne alle dem, der skal til, før du lykkes med at gennemføre dit rygestop. Om det er e-væske, nikotintyggegummi, plastre, gulerødder eller noget helt femte, er ligegyldigt, så længe det virker!

#2: Dyrk motion

Det kan være svært at overskue, at smøgerne skal lægges på hylden. Det kan vær endnu sværere, hvis du skal bytte dem ud med motion. Ikke desto mindre er det en god idé, og bare vent; motivationen til at dyrke motion kommer helt af sig selv, i takt med at du får mere energi og forbedret lungekapacitet, fordi du er stoppet med at ryge. Når du dyrker motion, får du samtidig mere selvtillid, og du får lettere ved at overskue dit rygestop.

#3: Fortæl folk om dit rygestop

Det bedste, du kan gøre, er at fortælle dem, du kender, at du er stoppet med at ryge. Så er det sværere at falde i igen, fordi du skal leve op til folks forventninger, men også fordi du har en støtte i dem omkring dig.