Siden starten af det industrialiserede samfund, har vi aldrig arbejdet så lidt, som vi gør i dag. Alligevel synes halvdelen af danskerne, at de har for lidt tid. Det er især arbejde og huslige pligter, der stjæler vores tid, og mange savner mere tid til sig selv og deres børn.

Vi kan desværre ikke give dig mere tid, men her giver vi dig et par tips til, hvordan du bliver bedre til at udnytte din tid.

Få hjælp

For nyligt vidste en undersøgelse, at folk med rengøringshjælp er lykkeligere – og det er ikke tilfældigt. Det frigiver nemlig både meget tid og mange bekymringer, når du får nogen til at svinge støvsugeren for dig. Når du ikke længere har pligterne hængende over hovedet som en sort sky, føler du dig mere fri og afslappet, og det giver dit overskud et stort boost.

At få hjælp til rengøringen er selvfølgelig ikke gratis, men hvis du bare skal have en times tid om ugen, kan de fleste finde en god løsning. Ellers kan du vurdere, om der er andre steder, du vil skære ned for at få råd – for eksempel ved at undgå at købe snacks i kantinen eller ved bageren, som du hurtig kan bruge mange penge på i løbet af en uge.

Optimér din tid

En anden måde du kan få mere overskud på, er ved at rydde op i de ting, du bruger din tid på. Når man tænker på, at du groft sagt har otte timer fra du kommer hjem fra arbejde, til du går i seng, kan det være svært at komme i tanker om, hvad man egentlig bruger al den tid på. Det svarer til, at du pludselig havde en hel dag fri fra arbejde – hvad ville du bruge de ekstra otte timer på?

For mange er synderne især TV, Netflix og smartphones, som suger rigtig meget tid. Prøv at skrive ned, hvad du laver på en almindelig dag, og hvor lang tid du bruger på det. Er det en fornuftig måde at bruge din tid på, eller vil du faktisk helst prioritere andre ting?

Bliv bedre til at sige ”pyt”

Har du tænkt over, at din mentale tilstand også dræner dig for energi? De fleste overser det, men her er virkelig en gevinst at hente. Hvis du hele tiden tænker ”Når jeg nu den aftale”, “huskede jeg nu at tømme opvaskeren” og ”aaaargh, hvor er min kollega bare irriterende!”, så bruger du al din energi på ting, du ikke kan ændre, og det gør hverken noget godt for dig eller for situationen. Det har sjældent hjulpet på noget, at man har stresset over det, så sig ”pyt” og kom videre.