Hvis du løber regelmæssigt og godt kan lide at presse dig selv lidt, er der nok ikke den store tvivl om, at du også på et tidspunkt har pådraget dig en løbeskade. Hvis du først for nyligt er begyndt at løbe, har du måske ikke fået en skade endnu, men du kan være ret sikker på, at det kommer til at ske. Det er uundgåeligt, og det er ikke noget at gå ned med flaget over, det handler bare om, at vide hvordan du kommer skaden kvit, så du igen kan komme ud på vejene. En af de absolut mest hyppige skader er skinnebensbetændelse, og det er samtidig en af de genstridige at slippe af med. Her finder du tre tips til hvordan du kan blive skaden kvit og komme videre.

1: Hold dig i ro

Det kan være meget svært, hvis man er en ivrig løber og især, hvis man er inde i en god stime. Der er dog ikke så meget at gøre – så længe der er stor smerte i dit ben, når du løber, skal du holde det i ro, ellers bliver det kun værre, og vil tage endnu længere tid at slippe af med. Smør det eventuelt med voltaren gel, der hjælper med at dræbe betændelsen og samtidig lindrer smerten.

2: Hop på cyklen eller vandet

Hvis du ikke kan holde dig i ro, og gerne vil holde din kondition lidt ved lige, kan det være en rigtig god ide at cykle eller svømme. Det er begge metoder der giver god træning uden at belaste skinnebenet på samme måde som ved løb.

3: Styrketræning hjælper

Når skaden er på retur, er det en god ide at begynde at styrketræne dine lægge, da dette forebygger at lidelsen vender tilbage.

Når du er blevet skaden helt kvit, er det en god ide at begynde at kigge på, hvad der har forårsaget, at du overhovedet fik skaden til at begynde med. Skinnebensbetændelse kan komme af mange forskellige ting, og det er svært at gardere sig helt mod det. Det betyder dog ikke, at der ikke er noget du kan gøre. Det kan eksempelvis være en god ide at skifte sine sko og eventuelt indlæg, så man mindsker pronation, som er medvirkende til lidelse. Det kan også være en god ide at skifte underlag, hvis du løber på hårdt underlagt, hvilket dog kan være lettere sagt en gjort. Har du mulighed for det, så prøv at løbe på løbebaner, hvor underlaget er blødere eller måske på græs.