Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Uanset om du har nået dit mål for sommerkroppen i år, er der masser af ting, du kan gøre for at holde dig sund. Sundhed handler nemlig ikke kun om en flad mave. Det handler lige så meget om, at din krops systemer kører på den bedste måde – hele livet.

Spis masser af antioxidanter

Du har sikkert hørt om antioxidanter før. De hyldes ofte som vidunderstoffet i fx blåbær, og der er næsten ingen grænser for, hvad antioxidanterne kan. Men der er faktisk noget om snakken. Antioxidanter er nemlig med til at modvirke frie radikaler, som bevæger sig rundt i vores kroppe. De frie radikaler er på jagt efter et elektron, og de tager dem gerne fra andre celler i din krop.

Hver celle i kroppen angribes tusindvis af gange hver dag, og med tiden giver det permanente skader på kroppen. Frie radikaler kan for eksempel være skyld i celleforandringer, når de over tid gør cellerne ustabile.

Antioxidanter tilfører ioner til de frie radikaler, så de ikke længere har brug for at stjæle fra de andre celler. Derfor er fx vand med mange antioxidanter en rigtig god kur mod den usynlige krig inde i din krop.

Gå en tur

Det virker som et banalt tip, men faktisk er en gåtur noget af det bedste, du kan gøre for din krop. En gåtur holder nemlig dit system i gang, og den lader dig forbrænde noget af dagens energi, uden at du skal halse rundt i et fitnesscenter.

Undersøgelser har vist, at en daglig gåtur kan gøre underværker for din krop. For eksempel kan den modvirke mange livstilssygdomme, fordi du aktiverer dit kredsløb og bruger kroppens muskler på en sund måde.

Skær ned på kød

I de seneste år er det blevet sagt igen og igen: kød er ikke sundt for os, når vi spiser det i så store mængder. De fleste danskere spiser langt mere end det anbefalede, og det er svært for kroppen at fordøje. Selvom kød er en god spise, fordi det er meget næringstæt, så har det nemlig også ulemper. Det er utroligt svært for kroppen at kapere det seje kød, og det indeholder langt færre vitaminer end mange andre fødevarer.

Derfor er det en god idé at sætte sig lidt ind i lækre vegetariske og veganske retter. De giver dig både masser af vitaminer og protein, og de er nemme for kroppen at fordøje. Talrige undersøgelser viser, at du nemt kan få dækket alle dine behov uden kød, så du skal bare sørge for at spise varieret af fine og grove grøntsager, linser og bønner.