Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Hvad søvnproblemer kan gøre

Mange har desværre søvnproblemer i Danmark i dag og mange vil ønske at de ikke havde det. Og det er også forståeligt nok, for, for lidt søn kan have nogle sundhedsskadelige konsekvenser. Der er mange elementer af din sundhed, som kan blive påvirket af for lidt søvn. F.eks. kan din hukommelse og din læring blive påvirket. Dette er på grund af at hjernen bearbejder den viden, som den har fået tilegnet sig, når du sover og specielt under den dybe søvn. Dit stressniveau kan også blive påvirket af for lidt søvn. Dit stressniveau vil stige og der vil derfor blive udviklet en større mængde stresshormoner i kroppen.

Simple metoder til bedre søvn

Men der er nogle ting som du kan gøre for at få en bedre søvn. Det fleste har tilegnet sig nogle dårlige vander.

  1. Dette kan den mest simple ting du kan gøre, er at sørge for at holde en fast døgnrytme. Dette vil få din krop til at vende sig til at skulle sove på bestemte tidspunkter af døgnet og du vil dermed automatisk blive mere træt på det tidspunkt, hvor kroppen er vant til at gå i seng.
  2. Få pulsen op. Dette vil også have en gavnlig effekt på din søvn og ikke mindst din generelle sundhed overordnet set, både fysisk og psykisk.
  3. Det er også vigtigt at du giver dig selv tid til at slappe af inden du går i seng. Du kan f.eks. en time før du går i seng, læse i en bog, sætte noget roligt musik på eller lave meditation.

Alle disse tips virker meget overfladiske og noget, som ikke vil have den store effekt, men de virker. De fleste prøver dem ikke af, da de netop tror at der skal meget mere til og derfor ender de med ikke at gøre noget aktivt, for at afhjælpe deres problem.