Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Har du et barn som kræver at hverdagen er bygget op omkring faste ramme og struktur? Det er en tendens der ofte ses blandt børn med diagnoser som f.eks. ADHD. Børn uden diagnoser oplever dog også denne trang til struktur og faste rammer. Mangler du gode råd til, hvordan du kan hjælpe dit barn i hverdagen, så han eller hun har følelsen af struktur? Så læs med her hvor du får tre gode råd.

Skemalæg ugens forløb

Lav et overskueligt skema for dit barn over ugens forløb. Hvilke aktiviteter skal barnet i løbet af ugen? Visualiser gerne skemaet med tegninger og figurer, så det bliver sjovt at kigge på for dit barn. Giv barnet et ekstra skema med i skolen, så dit barn kan kigge på skemaet i løbet af skoledagen. I løbet af skoledagen bliver dit barn nemlig udsat for mange indtryk fra omgivelserne på skolen og kan nemt få en fornemmelse af uoverskuelighed. Her er det godt, at dit barn har skemaet at kunne kigge på.

Udfordringer med tiden?

Har dit barn svært ved at strukturer en time f.eks. en undervisningstime? Så skal du prøve en time timer, hvor dit barn kan følge med i timens forløb. Det er en fordel for både dit barn og lærerne i skolen.

Begræns unødige aktiviteter i løbet af ugen

Et barn med behov for struktur og faste rammer er også ofte et barn der har brug for ro hjemme i de trygge rammer. Prøv derfor at begrænse de unødvendige aktiviteter i løbet af ugen. Måske kan parmiddagen flyttes? Eller legeaftalen?

Vil dit barn gerne gå til fritidsaktiviteter? Lad dit barn gå til én fritidsaktivitet for at undgå, at barnet reagerer på indtrykkene fra flere forskellige aktiviteter. Når barnet bliver større og bedre selv kan mærke efter, kan I altid prøve med én aktivitet mere.