Der er få ting der kan ødelægge en dag som en frygtelig gang hovedpine. Der er mange tusinder af dansere der lider af hovedpine og migræne, og jo hyppigere disse forekommer, jo mere ødelæggende kan de være. Det kan nemlig hurtigt ødelægge en hel dag, hvis man først bliver ramt.

Er der tale om migræne, skal man i de fleste tilfælde søge læge, da det kan være ganske alvorligt og smertefuldt. Mere almindelige spændingshovedpiner er langt mere udbredte, men i mange tilfælde også lettere at undgå. Her er tre gode råd til hvordan du kan minimere risikoen for at få hovedpine.

1: Lav øjenøvelser

Hvis du sidder meget og kigger ind  i en skærm i løbet af en dag, er der en god sandsynlighed for at du overanstrenger dine øjne. Det er nærmest en sikker vej til hovedpine. Hvis du i løbet af dagen bruger få minutter på at lave nogle øjenøvelser, kan du afhjælpe en stor af disse spændinger. Du kan læse mere om dette her hos OptikTeam.

2: Drik vand

I utrolig mange tilfælde kan hovedpine skyldes noget så helt elementært og enkelt som mangel på vand. En let dehydrering giver en trykken for panden. Du skal derfor huske at drikke vand. Når hovedpinen først er kommet, forsvinder den desværre ikke bare fordi man drikker et stort glas vand. Det handler om at få vand og generelt væske i løbet af hele dagen, så kroppen er godt hydreret.

3: Sid godt

Forkerte stillinger når man sidder og arbejder betyder at man kommer til at spænde i ryg og nakke, og disse spændinger er med til at udløse hovedpine – udover smerte i det nævnte områder. Så at sidder godt og have en god arbejdstilling er også med til mindste risikoen for hovedpine.