Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Det vides ikke helt med sikkerhed hvor mange der ramt at fænomenet. Tal fra Netdoktor siger dog, at mellem 5 og helt op til 10 pct af befolkningen lider af uro i benene. Restless Legs eller RLS som den også kaldes er med andre ord meget udbredt. Lidelsen findes hyppigst hos kvinder, og personer over 60 år rammes i langt højere grad. Det er typisk noget der starter i barndommen, og som følger en hele livet. Der er naturligvis stor forskel på, hvor slemt man rammes.

Der findes ikke nogen kur mod RLS, og det er altså ikke noget man bare lige kan kurere med lidt medicin. Forsøg viser dog, at parkinson medicin i mindre doser, kan have en positiv effekt. Selvom den ikke kan helbredes er der ting, man kan gøre for at holde det nede. Her er tre tips til hvad du kan gøre, hvis du lider af uro i benene. Måske hjælper det, måske gør det ikke, men det er i hvert fald ikke noget, der kan skade.

Kompressionsstøvler

Uro i benene hænger muligvis blandt andet sammen med blodstrømningen i benene, og bruger man kompressionsstøvler som disse kan dette afhjælpes en smule. Uro i benene giver desuden spændingener i musklerne, og her hjælper kompression også i nogle tilfælde.

Kost og motion

Uanset om du lider af uro i benene eller ej, så kommer det nok ikke som en overraskelse, at sund og variere kost sammen med motion er godt for dig. Især skal man så vidt muligt holde sig fra alkohol, tobak og koffein. Det kan iflg netdoktor også have en god effekt at få tilført kosten tilskud i form af jern, folinsyre og B12 Vitamin. Gå eller løbeture er også godt for benene, ligesom cykling er en god motionsform.

Søvn

Søvn er uhyre vigtigt for vores generelle sundhed, alligevel er det sjælden noget af det første særlig mange tænker på. Er man træt og søgning bliver RLS symptomerne mere tydelige og dermed mere til gene. En god nats søvn er derfor helt essentielt.