Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Det er ikke alle der tænker videre over det, men søvn spiller en uhyre vigtig rolle i vores generelle sundhed. Hvis vi ikke får nok søvn, halter det ofte også med sundheden som helhed. Når vi er små, er det mens vi sover at hjernen udvikler sig mest. Når vi er blevet ældre bearbejder hjernen alle de indtryk vi har fået, mens vi sover. Sover man dårligt eller for lidt, så får hjernen ikke ro til at bearbejde alle de indtryk der kommer i løbet af en dag.

Så selvom vi godt ved, at det er vigtigt at sove godt, så er der stadig rigtig mange, der ikke gør det. Faktisk blev der sidst år lavet en undersøgelse, der viste at næsten halvdelen af alle danskere til en vis grad sover dårligt om natten. Her er tre gode råd til hvordan du kan få en bedre søvn.

Drop skærme inden sovetid

Det er  ved flere lejligheder bevist, at det er en rigtig dårlig ide at udsætte hjernen for en masse ting lige inden den skal sove. Det er derfor en rigtig dårlig ide at se fjernsyn inden man skal sove. Desuden er det naturligvis helt no-go at have iPads, smartphones og lignende med. De hører ikke hjemme i soveværelset – ganske enkelt.

Køb en ny seng

En god seng er ikke overraskende en god investering, når det kommer til din søvn. En god seng skal sikre dig den rette komfort, og sørge for at du ligger godt og hverken for blødt eller hårdt. En elevationssenge som disse kan også være en god investering, især hvis man eksempelvis læser i sengen. Er i et par kan det være en god ide at overveje en seng med to madresser, da man ofte har forskellige behov.

Sov mørkt

Man sover bedst i et mørkt rum, og her er det ikke altid nok at slukke lyset. Sørg også for at gardinerne lukker helt tæt, så der ikke kommer lyst fra eksempelvis gadelamper ind. Selv en lille lysstribe kan din krop registrere, og du kommer i en dybere søvn, hvor der er helt mørkt.