Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Danmark er et land, hvor langt de fleste af os, har det rigtig godt. Men selvom vi generelt er et rigt og lykkeligt folkefærd, så er vi også et folkefærd, hvor der er rigtig mange livsstilsygdomme. Der er mange hundrede tusinder af overvægtige mennesker, ligesom at der er mange døjer med diabetes, hjertekarsygdomme. Det er dog intet imod antallet af mennesker der har problemer med nakken og ryggen. Langt over hveranden rammes af disse problemer i løbet af deres liv, hvor nogen er i hårdere grad end andre.

Ryg og nakkeproblemer skyldes i rigtig mange tilfælde dårlige arbejdsstillinger og stillesiddende arbejde, mens det hos rigtig mange også skyldes belastninger på grund af fysisk hårdt arbejde, hvor kroppen bliver nedslidt.

Her er tre tips til hvordan du passer på ryggen og nakken, så du undgår problemer der kan være smertende og meget belastende.

1: Kropsholdning

Langt de fleste problemer med nakken og ryggen hos personer med stillesiddende arbejde skyldes en forkert arbejdsstilling, hvilket giver en forkert kropsholdning. En stor del af disse problemer kan løses med en bedre kontorstol eller et bedre skrivebord. Når du sidder skal ryggen være rank, og det skal føles som om at der er nogen der trækker dig i nakkehårene, så har du den rette stilling.

2: Bevæg dig

Rigtig mange problemer med ryggen og nakken skyldes inaktivitet. Hvis ryggen ikke bliver bevæget, er den selvsagt i den samme position hele tiden. Ryggen er skabt til at blive bevæget, og bliver den ikke det, giver det problemer.

3: Sov godt

Et sted som mange overser, når det kommer til ryggens sundhed er søvnen. Man ligger typisk ned i op mod 8 timer om natten, så det siger sig selv, at det er vigtigt, at man ligger i en  god stilling. Sengen må hverken være for blød eller for hård, ligesom hovedpuden hverken må være for stor, for hård eller for lille.

Er uheldet ude?

Hvis du allerede har fået problemet med ryggen eller nakken, er der flere muligheder for at komme af med dem igen. I de fleste tilfælde kan det klares med øvelser eller fysioterapi, og ellers er der mange der har succes med akupunktur mod nakkesmerter. Generelt er det dog meget lettere at være forebyggende end at skulle af med dem.